Forretningsstrategi er spild af tid!
… har jeg hørt mere end en gang – men mon ikke det skyldes at forståelsen ikke er på plads? – Planer og strategier har jo trods alt hængt ved nogle år nu.
… har jeg hørt mere end en gang – men mon ikke det skyldes at forståelsen ikke er på plads? – Planer og strategier har jo trods alt hængt ved nogle år nu.
… har jeg hørt mere end en gang – men mon ikke det skyldes at forståelsen ikke er på plads? – Planer og strategier har jo trods alt hængt ved nogle år nu.
Der skal ikke herske tvivl, udvikling af en strategi tager tid og ressourcer.
Det kræver tid og engagement fra nogle af de mest betalte og mest erfarne mennesker i din virksomhed. Så hvis du eller dine folk ikke er villig til at investere det, der er nødvendigt, anbefaler jeg, at du gør som I plejer – det sker der nemlig ikke noget ved.
Dårlig planlægning er ofte værre end slet ingen planlægning.
Så hvorfor har du brug for en strategi? Hvorfor tage tid til planlægning?
Der er mange grunde. Men her er de 5 vi finder vigtigst:
Først og fremmest har du brug for en strategi, fordi den sætter retningen og fastlægger prioriteterne for din virksomhed. Strategien definerer din organisations syn på succes og prioriterer de aktiviteter, der gør dette syn til din virkelighed. Strategien hjælper dine medarbejdere med at vide, hvad de skal arbejde på, og hvad de skal arbejde på først.
Uden en klart defineret og kommunikeret strategi kan du meget vel finde ud af, at det du prioriterer højest – ender med slet ikke at få opmærksomhed eller bliver behandlet overfladisk i din organisation.
Du risikerer at opdage, at du har personale eller afdelinger, der arbejder for at nå forskellige mål eller går i forskellige retninger. Hvis du ikke bryder dig om den tanke, har du brug for en strategi.
Når du først har defineret din strategiske retning, kan du få alle i salg, marketing, administration, og produktion til at bevæge sig sammen for at nå virksomhedens mål.
Hvis du, eller dit lederteam, har problemer med at sige nej til nye ideer eller mulige initiativer, har du brug for en strategi.
Hvorfor? Fordi din strategi allerede har prioriteret de aktiviteter, der er nødvendige for succes.
Prioriteter gør det lettere at sige nej til distraktioner.
Mange virksomheder har hårdtarbejdende mennesker, der knokler med områder eller dele af forretningen, der har ringe eller slet ingen effekt på den strategisk succes.
En strategi sikrer, at du kan svare på spørgsmålet:
“Hvordan kan vi bedst tilpasse alle ressourcer for at maksimere vores strategiske succes?”
Mange ledere går rundt med en virtuel strategi låst inde i deres hoveder – de ved, hvor deres organisation skal være, og hvilke nøgleaktiviteter, der skal få den der hen.
Men!
Strategien ikke nedskrevet og er ikke blevet kommunikeret klart ud i virksomheden. Derfor handler kun få, eller slet ingen, ud fra den.
Når du sikrer dig en så klart kommunikeret strategi, at dine medarbejdere, leverandører og endda kunder ved, hvor du skal hen, giver du plads og muligheder for folk omkring dig, til at hjælpe dig med at maksimere din forretning og succes med at komme i mål med det du vil.