BusinessBuddy’s FAQ
Her på siden vil vi samle de mange generelle spørgsmål, vi møder, når vi taler med ejerledere.
Specielt ejerledere der står over for beslutninger om forretningsstrategier, digital forretningsudvikling, digitalisering og de mange processer og opgaver, der er inden for human resources (HR) i danske virksomheder.
I de nedenstående tekster samler vi løbende op på spørgsmål, så du kan følge med i, hvad andre ejerledere er optaget af.
Derudover linker vi til de blogindlæg, vi har skrevet gennem tiden, så du kan få mere information.
Du er også altid velkommen til at kontakte BusinessBuddy direkte for en snak om dine muligheder.
Hvad skal jeg med et Advisory Board?
I dag er mange ejerledere heldigvis begyndt at se sig om efter en gruppe af eksterne kompetente personer. Kompetente mennesker, der kan kigge dem over skulderen, og hjælpe med at holde forretningen på rette kurs.
Et Advisory Board kan blandt andet bruges til at få talt de mange muligheder for vækststrategier grundigt igennem. På den måde kan skabes en konkret forretningsstrategi eller en grundig gennemarbejdet forretningsplan.
Er det dyrt at have en bestyrelse?
En bestyrelse er en lidt mere formel sag end et Advisory Board, og et område vi kender RIGTIG meget til i BusinessBuddy. Allerede meget tidligt i virksomhedens historie valgte vi selv at få en professionel bestyrelse.
Dermed har vi det at arbejde med bestyrelseskompetencer helt inde på livet.
En bestyrelse er som hovedregel dyrere end et Advisory Board, men også forpligtet til at være meget mere engageret i virksomheden.
Hvordan udformer man en forretningsplan?
En forretningsplan er sjældent noget, vi vil bede en etableret virksomhed om at lave, men i nogle tilfælde kan det dog være en fordel. Forretningsplanen er ofte den første analyse og beskrivelse af en virksomheds grundlæggende forretningsidé og dens potentiale. Forretningsplanen bør som et absolut minimum indeholde en beskrivelse af forretningsidéen, det produkt forretningen vil gå til markedet med, en beskrivelse af markedet og et overblik over forretningens økonomi.
Hvad er en forretningsstrategi, og hvad skal jeg bruge den til?
En strategi er den konkrete plan for, hvordan virksomheder finder og tager hånd om de forretningsmuligheder, der gør dem i stand til at levere mere effektivt end deres konkurrenter.
At lave en strategi er mere end bare at nedskrive en drøm, og det er her, man kan have brug for eksterne øjne til at hjælpe, så man sikrer, at fokus forbliver på de relevante strategiske analyser og involvering af de rigtige medarbejdere. De eksterne øje kan også bidrage til at vurdere de strategiske alternativer. Det er en proces med klare til- og fravalg, så man kan få lagt den rigtige rute gennem markedet.
Hvad er en handlingsplan?
En handlingsplan er den plan du lægger for at udfører din forretningsplan eller din strategi.
Det er beskrivelsen af den operationelle del af ledelsesarbejdet – alt det man skal når man har brugt et par weekender på at diskutere og fastlægge sine drømme for virksomheden i et fælles forståelsesdokument.
Handlingsplanen er oversættelsen af forståelsesdokumentet, så andre kan forstå det – ikke kun dem der var med på weekend.
Handlingsplanen er konkret og målbar.
Her beskrives grundigt de ting der skal overvejes når du skriver en handlingsplan og en detaljeret opskrift på hvor dan du rent faktisk gør.
Hvordan anvender man en to-do-liste til at blive produktiv?
To-do-lister er hyldet og udskældt, men hvis man gør det rigtigt kan det gøre hver dag nemmere og sikre ro i sindet ved fyraften.
Vi er store tilhængere af at anvende en to do-liste, men ikke for enhver pris. Læs mere om hvilke overvejelser du bør gøre dig og hvordan du bedst muligt kan udnytte en to-do-liste.
Bliv mere produktiv med en to-do-liste
Hvad er en digital strategi?
Digital strategi handler om digitalisering af virksomheden og det er ikke så nem at få styr på for mange virksomheder.
Vores teori er, at det langt hen ad vejen skyldes alt den forvirring, der er omkring begrebet ”digitalisering”. I realiteten dækker begrebet alt fra at vælge det rette set-up for forretningens Office 365 til Internet of Things (ioT) og Blockchain.
Her gælder det om at holde tungen lige i munden og ikke blive overvældet af de mange muligheder. fastlæggelse af en digital strategi skal ske målrettet og i et tempo, der understøtter forretningen – ikke et der vælter den.
Der er ofte masser af pres på fra omgivelserne, men heldigvis kan virksomheder søge støtte ved erhvervshusene og herigennem få økonomisk støtte, bl.a. gennem SMV Digital.
Flere FAQ’er er på vej…
Forretningsudvikling – hvad dækker det over?
Mange af de mindre forretninger i Danmark, også kaldet Små og Mellemstore Virksomheder (SMV’er), søger råd om at udvikle deres forretning, optimere økonomien og eksekvere forretningsstrategien. De er ofte i tvivl om, hvor de skal gå hen, og hvordan de skal gribe det an, for alt tager tid, og tid er ofte en mangelvare som ejerleder. Det er her, din BusinessBuddy kommer ind i billedet.
Generelt kan man sige, at forretningsudvikling dækker over hele arbejdet med forretningsstrategier, forretningsmodeller og den organisatoriske indførelse af disse, og en forretningsudvikler er den, der hjælper forretningen med at styre udviklingsprocessen i virksomheden.
FAQ Forretningsudvikling
Hvad laver en forretningsudvikler, og gør denne en forskel?
En forretningsudvikler er ofte en forretningskonsulent med projektlederkompetencer. En der kan bistå og rådgive ledelsen.
Tidligere har hovedvægten af forretningsudviklere udelukkende beskæftiget sig med virksomheden fra et overordnet perspektiv, men i de senere år er der dukket flere og flere specialiserede forretningsudviklere op.
Der er en væsentlig forskel i det arbejde, der udføres af de forskellige forretningsudviklere, så vælg med omhu. BusinessBuddy agerer både strategisk forretningsudvikler og digital forretningsudvikler.
FAQ Forretningsudvikler