BusinessBuddys forretningsmodeller og værktøjer

Det kan være svært at holde styr på forretningsmodeller, analysemetoder og værktøjer, så vi har valgt at samle dem her med uddybende forklaringer.

Alle de værktøjer og metoder vi anvender, vil dukke op her, efterhånden som vi får dem beskrevet.

Både forretningsmodeller og værktøjer kan og vil også være at finde på vores blog eller beskrevet på en anden side.

Vi har alligevel valgt at samle dem her for overblikket.

Forretningsmodeller

Forretningsmodeller er vigtige for både nye og etablerede virksomheder

Nye virksomheder

En ny virksomheds forretningsmodel bør også omfatte forventede startomkostninger og finansieringskilder, virksomhedens målgruppe af kunder, markedsføringsstrategi, en gennemgang af konkurrencen og fremskrivninger af indtægter og udgifter.

Planen kan også definere muligheder, hvor virksomheden kan indgå partnerskaber med andre etablerede virksomheder. For eksempel kan forretningsmodellen for en reklamevirksomhed identificere fordele ved en aftale om henvisninger til og fra en trykkerivirksomhed.

Etablerede virksomheder

Etablerede virksomheder bør jævnligt opdatere deres forretningsplaner, da de ellers ikke kan forudse tendenser og udfordringer, der ligger forude. Forretningsplaner hjælper investorer med at vurdere virksomheder, der interesserer dem.

Succesfulde virksomheder har forretningsmodeller, der gør det muligt for dem at opfylde kundernes behov til en konkurrencedygtig pris og en bæredygtig omkostning. Med tiden reviderer mange virksomheder deres forretningsmodeller fra tid til anden for at afspejle ændrede forretningsmiljøer og markedskrav.

Hvem bruger ellers forretningsmodeller

Når en investor vurderer en virksomhed som en mulig investering, bør han finde ud af præcis, hvordan den tjener sine penge. Det betyder, at man skal kigge virksomhedens forretningsmodel igennem. Ganske vist fortæller forretningsmodellen måske ikke alt om en virksomheds udsigter. Men en investor, der forstår forretningsmodellen, kan bedre forstå de finansielle data.

Forretningsmodeller er helt afgørende, når vi starter hos en ny kunde, det handler om kortlægningen af virksomhedens svagheder og muligheder:

Værktøjer

Værktøjer er bl.a. den software, vi anvender og sælger: Et godt eksempel er strategisk HR, som vi både anvender for vores HR-kunder, men også sælger på abonnementer.

Andre værktøjer er de redskaber vi bruger i vores hverdag for at sikre at vi konstant er produktive og udvikler os. Nogle af dem vælger vi at beskrive udførligt og andre vil vi blot nævne: