8 måder dit Advisory Board kan hjælpe dig

Et advisory board er ikke kun til pynt

Knapper med ansigter på neutral baggrund

Det er rart at sige, at du har et advisory board, men hvis ikke beder dem om hjælp, går du glip af noget.

Du skal bede dine rådgivere om hjælp!

Hvis du sørger for at passe dine relationer godt, kan deres strategiske råd og introduktioner til tider være mere værdifulde for din virksomhed end penge.

Læs her hvad du kan bede dit advisory board om:

1. Få introduktioner til mulige kunder, leverandører og samarbejdspartnere

Gode rådgivere bør åbne deres netværk for dig og give dig introduktioner inden for dine behovsområder.

De kan f.eks. introducere dig til potentielle investorer, kandidater til ansættelse, strategiske partnere og leverandører (f.eks. revisorer, advokater).

Du kan undersøge deres LinkedIn for at finde mennesker du gerne vil introduceres til og gøre det til en pointe, at holde dit advisory board regelmæssigt orienteret om dine behov, så de kan komme med forslag til potentielle introduktioner.

2. Send artikler af interesse

Hvis du bruger hvert eneste vågent øjeblik på at drive din virksomhed, kan du gå glip af en vigtig artikel eller to relateret til din branche.

Du kan bede dine rådgivere om at være opmærksomme på dine vegne og sende dig alt, hvad de ser, som kan være af interesse.

Og bliv nu ikke fornærmet, hvis de sender dig en artikel om en konkurrent

Lad dem vide, hvilke specifikke områder der er af interesse for dig, f.eks. tendenser i branchen, investerings- eller overtagelsesaktiviteter i din branche og naturligvis … potentielle kunder!

3. Hjælpe med at rejse midler

Måske kender de privatpersoner eller investeringsfirmaer med stor nettoformue, som kunne være interesserede i at investere, og du kan spørge dem, om de vil være trygge ved at introducere dem på dine vegne.

4. Hjælpe med at rekruttere andre medlemmer til dit advisory board

Nuværende rådgivere kan også hjælpe dig med at rekruttere andre medlemmer af dit advisory board.

Din virksomhed vil vokse og udvikle sig, og dit advisory board bør vokse og udvikle sig med den.

Faktisk er der ingen regler for at du kun må have et advisory board – de skal bare ikke arbejde med det samme – du kan f.eks. have et til strategisk udvikling og et andet til produkt eller procesudvikling.

Du vil måske også opdage, at der er specifikke vidensområder, som du gerne vil inddrage over tid (f.eks. juridisk hjælp, exit-erfaring, regeringsforbindelser, branchekendskab osv.)

Du kan bede dit nuværende advisory board om introduktioner på nye områder, efterhånden som behovet opstår.

5. Hjælp i rekrutteringsprocessen

Rådgiverne kan ikke blot præsentere dig for potentielle kandidater, de kan også give dig deres perspektiv ved at deltage i ansættelsesprocesserne.

Du kan eventuelt inddrage dem som interviewer, hvis de har et unikt perspektiv eller branchekendskab til et ansættelsesbehov.

De kan også tilbyde et kyndigt, men mindre forudindtaget og distanceret perspektiv, som kan være en ekstra fordel i din ansættelsesproces.

6. Deltagelse i strategiske møder med dig

Du kan bede en rådgiver om at deltage i et vigtigt møde sammen med dig.

De kan hjælpe dig med at etablere troværdighed og give noget tyngde. Det kan især være værdifuldt for førstegangs iværksættere for at vise, at de har støtte fra erfarne rådgivere ved deres side.

7. Hjælpe dig med at få adgang og presse

Mange rådgivere er også aktive i startup-fællesskabet. De bliver måske ofte bedt om at tale i paneler eller på konferencer for at dele deres ekspertise.

Hvis det er tilfældet, kan du bede dem om at udnytte deres indflydelse på dine vegne.

De kan måske bede om et gratis eller nedsat konferencepas, de kan anbefale dig som taler, og de kan henvise dig til en af deres kontakter i medierne, hvis det er relevant.

8. Tjener som reference

Hvis du udvikler et tæt forhold til dine rådgiver, kan de derefter tilbyde andre perspektiver på dig som leder.

Du kan blive bedt om referencer, når du forsøger at ansætte nøglekandidater eller sikre dig vigtige kunder. En god rådgiver kan være din fortaler i denne henseende.

Når du ved hvilken værdi rådgivere kan give dig og din virksomhed, ved du også, hvordan du kan få mest muligt ud af dine relationer.

Det er en stor ære at blive bedt om at fungere som rådgiver. De er på linje med hinanden i ønsket om at se din virksomhed få succes, så lad dem vide, hvordan de kan være til hjælp.

Indholdsfortegnelse