Value Proposition Canvas på dansk
Value Proposition Canvas er nært familiemedlem til en af vores yndlingsmodeller, Business Model Canvas. Og vi er lige så begejstrede for Value Proposition Canvas!
Value Proposition Canvas er nært familiemedlem til en af vores yndlingsmodeller, Business Model Canvas. Og vi er lige så begejstrede for Value Proposition Canvas!
Et nært familiemedlem til Business Model Canvas hedder Value Proposition Canvas.
Vi har svært ved at skjule, at Business Model Canvas har en helt særlig plads i vores hjerter. Og vi har også svært ved at skjule vores begejstring for Value Proposition Canvas – for sammenhængen er ikke til at nægte!
Så selvfølgelig skal du ikke snydes for et blogindlæg, hvor vi gennemgår modellen.
Ligesom Business Model Canvas er opfinderen bag Value Proposition Canvas Alexander Osterwalder.
Modellen fokuserer på din virksomheds kundeprofil og forretningens værditilbud. Det gør den ved at:
Stille skarpt på byggeklodserne Værdifaktorer og Kundesegmenter fra Business Model Canvas.
Her vil vi sætte Value Proposition Canvas under lup og beskrive de to elementer nærmere. Når du har læst blogindlægget til ende, er du klar til at indføre modellen i din forretning.
Stadig ikke helt overbevist?
Så lad os her opliste nogle fordele ved Value Proposition Canvas.
Det her var bare et par fordele ved modellen. Der er mange flere, men vi skal jo også videre.
Med lidt baggrundsviden og nogle fordele på plads, haster vi videre til det, dette blogindlæg egentlig skal handle om. En konkret gennemgang af Value Proposition Canvas.
Visuelt udgøres modellen i al sin enkelthed af en firkant og en cirkel.
Firkanten analyserer værditilbuddet mens cirklen analyserer kundeprofilen.
I modellen er kundeprofilen og værditilbuddet visuelt adskilt. Men lad os slå fast at de to har kæmpe indflydelse på hinanden. De er faktisk helt afhængige af hinanden. Det vil du også opdage, mens du læser vores gennemgang af modellen nedenfor.
Lad os så komme i gang! Vi begynder med kundeprofilen.
Kundeprofilen udgøres af elementerne opgaver, gevinster og smerter.
Her må du tage dine indlevende briller på. Du skal nemlig helt ned i dine kunders hverdag.
Hvilke opgaver, problemer, udfordringer og mål står de overfor i hverdagen?
Med opgaver menes altså ikke hvad dit produkt gør for kunden. Derimod hvilken opgave dine kunder skal have løst.
Opgavernes falder i tre kategorier: funktionelle, sociale og følelsesmæssige:
Smerter er det, der ligger som en hindring for, at din kunde kan komme i mål med opgaven.
Ligesom vi så med Opgaver, kommer smerter også i tre typer:
Som virksomhed skal du besvare tre spørgsmål, når du analyserer kundernes smerter:
Nu skal du finde frem til, hvad der ville gøre din kunde glad. Hvilket udbytte hhv. kræver og forventer de, og hvad vil kunne overgå disse forventninger?
Igen er der flere typer af gevinster, du skal forholde dig til:
Som du måske har gættet, SKAL de krævede og forventede gevinster være repræsenteret i dit produkt. De ønskede gevinster er det ekstra krydderi, du tilsætter retten for at den bliver ekstra delikat. Og de uventede gevinster er mandlen i risalamanden.
Som du kan se, er de tre elementer, der udgør kundeprofilen, tæt forbundne. De belyser fra forskellige vinkler et problem kunden skal overkomme.
Værditilbuddet udgøres af smertestillere, gevinstskabere og produkter.
Allerede i titlerne kan vi fornemme symmetrien mellem Kundeprofil og Værditilbuddet.
Ligesom paracetamol der lindrer fysiske smerter, skal du beskrive, hvordan dit produkt dæmper eller fjerner dine kunders smerter. Du skal ikke bare nævne, at dine produkter fjerner kundernes smerter, men forklar også, hvordan de gør det. Overvej hvordan dit produkt smertestiller før, under og efter kundernes opgave.
Eksempler på smertestillere kan være besparelser, risikohåndtering eller at dit produkt fjerner bekymringer.
For at komme i gang kan du overveje hvordan dit produkt:
Her skal du besvare spørgsmålet: “Hvordan hjælper mit produkt min kunde til at få sine gevinster?”
Imødekommer dit produkt det, dine kunder drømmer om, gør deres liv lettere eller giver dem positive sociale gevinster (fx får dem til at fremstå bedre)?
Det er bare nogle eksempler på gevinstskabere.
Måske du selv kan komme på flere, der er relevante for dit produkt? Sørg for at få det alt sammen med under dette punkt.
Du skal bruge din viden fra Gevinster i Kundeprofilen til at tilpasse dit produkt kundernes forventninger.
Her skal du udfolde, hvilke produkter din forretning tilbyder, der imødekommer dine kunders opgaver.
Dine produkter begrænser sig ikke kun til de fysiske. I alt skelner man mellem 4 forskellige typer af produkter:
Du har nu læst vores gennemgang af Value Proposition Canvas. Forhåbentlig har du fået blod på tanden til selv at give dig i kast med modellen i din egen virksomhed.
Vi har skrabet nogle tips sammen ud fra vores erfaringer med modellen. Så kan du hurtigere komme i gang med din model.
Herudover kan du bruge følgende kriterier som indikatorer for, hvor vellykket din model er.
Husk også at vi står på spring, hvis du har brug for hjælp til at komme i gang med Value Proposition Canvas.