Strategiworkshop! Hvordan?

Hvordan holdes en Strategiworkshop?

Billede af tavle med Postits

En strategiworkshop er en forretningsmæssig sparring, der definerer din fremtidige strategi og organisationsudvikling.

At tage fat og få sat tid af til en strategiworkshop er en effektiv tilgang til, at få udarbejdet en plan for vækst sammen med dit team. Men hvis du aldrig har været involveret i sådan en proces om strategiudvikling eller aldrig har ledet en strategiworkshop før, hvad skal der så egentlig til?

Skal du selv i gang?

Ingen panik

Herunder har jeg skrevet hvordan vi i hovedtræk sætter dagsordenen og strukturen, som vi bruger med mine kunder.

Det er en dagsorden, der skaber plads til en sund diskussion om forretningsstrategien; Hvor er I på vej hen? Er I enige? Hvordan kommer I i mål?

Denne struktur giver en række succesfulde mål og resultater for dagen.

Introduktion – Deling af historien indtil videre

Åbningssessionen på en god strategiworkshop bør handle om introduktioner og motivationen til deltagelse – og ikke mindst at få sat scenen.

Du skal sikre dig, at alle i lokalet får mulighed for at tale tidligt på dagen. En god måde at gøre dette på er at opfordre til en åben diskussion om, hvad deltagerne laver, hvorfor de gør det, og hvordan de bidrager til virksomhedens vækst i dag.

Jeg opfordrer kunderne om at tale om deres personlige motivation for at vækste virksomheden og spørge, hvorfor vokse nu? – Vi skal have afdækket, om der er en følelse af, at det haster med at genoplive væksten og skabe mere salg.

Nogle gange afslører denne åbne diskussion, at en konkurrent har taget et skridt, eller at salget er faldet – alt sammen vigtige grunde til, at vi kan komme ind til kernen af, hvordan vi kan sætte skub i forretningen og skabe ny succes.

Hvis du har nye folk i dit team, er dette også et godt tidspunkt til at genfortælle brandets baggrund og historie, så alle har en dyb forståelse for hele virksomhedens rejse fra den ydmyge begyndelse og hvorfor fortsat succes betyder noget for dig som ejer og grundlægger.

Hvor er virksomheden i dag?

Den første dybdeborende session i enhver strategiworkshop bør bestå af en form for forretningsdiagnose.  Vi er nødt til at få styr på præcis, hvad der sker i virksomheden i dag.

Her anvender jeg ofte værktøjer som Business Model Canvas, SWOT og TOWS samt en risikoprofilering.

Det du gerne vil identificere er:

  • hvor virksomheden befinder sig nu,
  • hvor man ønsker, at den skal hen,
  • fastslå, hvilke kløfter der er mellem de to

og derefter nøje overveje, hvilken virksomhed du virkelig ønsker at opbygge.

Du skal afveje personlige mål mod dine ambitioner – og samtidig finde en effektiv balance.  Vær ikke bange for at dele grænserne, især hvis en partner eller interessent er mere ambitiøs end en anden.

Tal åbent om, hvad det virkelig ville kræve, hvis I f.eks. gjorde det til et internationalt brand.  Hvad ville det betyde i form af arbejdsindsats og ressourcer for at nå dertil. Er det en rejse, som I virkelig ønsker at tage på?

Under de strategiworkshops, som jeg afholder med kunderne, anvender vi de diagnostiske værktøjer til at komme ind til kernen af de funktionelle problemer, og vi identificerer de klare huller i virksomheden, som vi skal rette op på, før vi skalerer op.

Resultatet af denne session er, at I alle har et klart overblik over og er enige om, hvor I befinder jer i dag med hensyn til forretningsresultater og kapacitet.

Hvordan sikre vi væksten?

En anden central del af workshoppen bør efter min mening se på HVORDAN I vil opnå vækst.

Jeg kan især godt lide at fokusere den største del af tiden på planerne for salgsvækst og kundetilgang – jeg vil gerne vide, hvilke kunder eller salgskanaler der vil give jer mere salg … hvor vil væksten komme fra, og hvilke tiltag skal I iværksætte for at skabe den form for overskud, I virkelig ønsker.

Det betyder, at det er tid til at gennemgå alle dine salgskanaler i dybden og se, hvad der ellers kan være muligt for din virksomhed – både gennem traditionelle metoder og online salgskanaler.

Det er en god mulighed for også at se på dine markedsføringssøjler og finde ud af præcis, hvordan du målretter og skaffer nye kunder for at skabe denne salgsvækst.   For at vokse skal du ofte lave mere støj og afsætte flere marketingudgifter til formålet. Så brug disse tanker og ideer til at træffe beslutning om dine markedsføringskampagner og investeringsprioriteter.

Endelig vil du også bruge denne session til at tale om praktiske spørgsmål – hvordan du vil skalere virksomhedens aktiviteter for at støtte et større salg.  Hvilken ekstra kapacitet du har brug for, hvilke ressourcer du skal anskaffe dig, og hvordan du vil finansiere dine planer. Har du brug for flere penge for at nå dine mål? Hvis ja, hvor skal de så komme fra?

Markedets synlighed og muligheder

Jeg vil altid gerne sikre mig, at vores strategi-workshops indeholder noget tid til at kaste tanker ud i rummet.  Til de virkelige ambitiøse samtaler om, hvad der kan være muligt for din virksomhed på lang sigt.

At se på markedsmuligheder, potentielle vækststrategier, dynamiske, dristige tiltag, som du kunne foretage, og brandets generelle synlighed er efter min mening den tredje og afgørende del af en god strategiworkshop.

Glem ikke at se på dine konkurrenter og branchen som helhed – hvilke tendenser er der i gang, og spiller du med i det rum?

Hvilke partnere og tilknyttede virksomheder har du?  Kunne du gøre mere og være mere strategisk i opbygningen af alliancer?

Du bør altid undersøge din langsigtede branding- og indholdsudviklingsstrategi på dette tidspunkt. Er de begge egnede til det, du forsøger at opnå? Skal de ændres eller udvikles i takt med, at din virksomhed vokser?

Din 3-årsplan

Efter at have brugt en betydelig mængde tid og energi op til dette punkt er du nu klar til at dykke ned i en af de mest kritiske dele af en strategiworkshop. Udarbejdelsen af din 3-årsplan.

Brug denne tid til at udarbejde en praktisk handleplan for de næste 3 år.  Opdel aktiviteterne i små bidder, som du kan tage fat på hvert år, efterhånden som du vokser mod og når dine mål.

Det er på ingen måde det nemmeste at gøre. Du planlægger ikke kun, hvad du vil gøre, men også HVORDAN du vil gøre noget, hvilke præcise strategier du vil gennemføre, hvilke tiltag du vil iværksætte, og hvem vil gøre arbejdet?  Lav en liste over mål, som du skal nå hvert år, eller hvert kvartal, hvis du foretrækker det, for at hjælpe dig med at få dig til at handle i forhold til dine mål.

Registrer alle de hårde handlinger og opret et håndgribeligt outputdokument, som I alle kan se, når I udarbejder jeres plan sammen. Del dette dokument senere også med andre medlemmer af dit team.

Personligt foretrækker jeg at afslutte denne 3-årige planproces ved at opstille en overskuelig tidslinje i stor størrelse og bruge post-it-sedler til at udfylde aktiviteterne.

Planen for de næste 100-dage

Nu hvor du har fået en god langsigtet 3-årig plan for forretningsvækst på plads, skal du gøre den til virkelighed for arbejdet allerede i morgen!

Lav en 100 dages sprintplan.

Dette korte vindue af en plan fokuserer dig på, hvad der virkelig betyder noget i de næste 100 dage.  Tildel ressourcer og gør din vækstplan konkret med konkrete skridt, som dit team kan tage som det første i morgen tidlig.

Hold fast i planen

Du vil måske opdage, at selv om du kan gøre det selv, kan det kan være en stor fordel at have en uafhængig BusinessBuddy og mentor, der støtter dig i udarbejdelsen og gennemførelsen af planerne, hjælper dig med at prioritere, og udfordre din tankegang kan være en stor fordel.

Hvis du gerne vil tale om, hvordan vi i BusinessBuddy kan hjælpe dig med at skabe din 3-årige vækstplan. Så book et møde.

Vi har arbejdet på tværs af de fleste brancher og genereret utallige forretningsvækstplaner, der er 100% praktiske og virkelig virker.  Vi ville elske at hjælpe dig!

Indholdsfortegnelse