In house rekruttering – 8 tips til at gøre det godt

In house rekruttering er i bund og grund en anden version af salgsprocessen.

To figurer prøver at få brikker til at passe samen

I de fleste virksomheder er det salgsteamet, der har størst indflydelse på bundlinjen. Sælgerne opøver og træner sig i at anvende de rigtige metoder til at gøre leads til købere, så virksomheden kan nå sin omsætningsmål og få succes.

Det handler om at skabe kontakt med de rigtige mennesker og overbevise dem om, at din virksomhed tilbyder den bedste beskæftigelsesmulighed.

Her er syv erfaringer, der kan hjælpe dig med at få lige så stor succes som dit salgsteam:

Forstå vigtigheden af empati

Der er ingen færdighed mere afgørende i salg end at kunne sætte sig i køberens sted og forstå verden fra deres perspektiv.

Gode sælgere ved, at den bedste måde at skabe en forbindelse med en kunde er at lære, hvilke udfordringer de står over for, og tilbyde dem en ægte løsning.

Succesfulde in house rekrutteringsfolk lytter til kandidaterne, før de selv taler. De forsøger at afdække, hvad der mangler i en persons nuværende job for at afgøre, om deres åbning ville passe bedre til vedkommende.

Vi antager ofte, at folk blot ønsker at tjene flere penge i deres næste stilling, men det er langt fra altid tilfældet. Rigtig mange mennesker ønsker flere og bedre fordele, mere balance mellem arbejdsliv og privatliv eller blot at starte på en frisk i en ny virksomhed.

Nogle gange vil dit job du søger en ”køber” til ikke være løsningen på en kandidats problem, og det skal du være okay med.

At være empatisk betyder, at du ærligt skal fortælle en person, når du ikke mener, at det du tilbyder giver mening for vedkommende.

Brug det rigtige sprog

Folk drager en masse antagelser fra det sprog, vi bruger. Sælgere ved, at de skal vælge deres ord med omhu for at fange en potentiel kunde og holde vedkommende interesseret.

Gode rekrutteringsfolk bruger også psykologisk effektivt sprog for bedre at engagere kandidaterne. De bruger ikke standard e-mails eller kopierer og indsætter jobbeskrivelser.

Dog anvendes der fortsat mange floskler i branchen! 

In house rekruttering skal have medarbejdere, der er autentiske og fremstår som venlige personer, der ønsker at hjælpe en talentfuld person med at få et fremragende job.

Vær konverserende og personlig i din kommunikation med kandidater, og din svarprocent vil sandsynligvis stige.

Visualiser ansættelsesprocessen som en tragt

Virksomheder med en lang salgsproces bevæger deres potentielle købere gennem en tragt. Potentielle kunder kommer ind i toppen af tragten og kommer gennem en række trin, der forbereder dem på at købe. Hvert trin måles og optimeres for at sikre, at den samlede salgsproces er så effektiv som muligt.

Moderne virksomheder, der anvender in house rekruttering anvender også en rekrutterings- og ansættelsestragt til at tiltrække, vurdere og i sidste ende ansætte gode medarbejdere.

Rekrutteringsmedarbejdere overvåger trappen og afgør, hvilke trin der er effektive til at bringe kandidaterne videre, og hvilke trin der skal justeres.

Find kandidater hvor som helst, du kan

Salgsfolk har brug for en konstant strøm af kundeemner for at kunne udføre deres arbejde. Hvis der ikke kommer leads, vil hele salgsprocessen og muligvis hele virksomheden pludselig gå i stå.

Virksomheder, der har succes med at ansætte hurtigt, har altid en pulje af kandidater, som de kan overveje.

Her er det dog vigtig at etablere en intern proces i virksomheden, så I hele tiden sikre jer kandidaternes samtykke, så I ikke overtræder GDPR-loven.

De holder puljen fyldt op ved at finde kandidater gennem forskellige kanaler. Jobportaler, medarbejderhenvisninger og sociale medier er gode måder at skabe interesse for din virksomhed og generere ansøgere på.

Men du skal ikke bare gå efter de lavt hængende frugter. Prøv at finde kandidatkilder, som andre virksomheder går glip af.

Brug software til at styre ansættelsesprocessen

Succesfulde sælgere har ikke bare alle de rigtige personlighedstræk. De er dygtige til at bruge et CRM-system til at træffe informerede beslutninger, automatisere opgaver og give potentielle kunder en skræddersyet købsoplevelse.

Gode rekrutteringsfolk kører hele deres ansættelsesproces gennem en softwareplatform, et in house rekrutteringsværktøj, der kan lave personlighedsanalyser der kan give værdifuld indsigt i kandidaternes adfærd og potentiale.

BusinessBuddy anvender og anbefaler IPA Nordic, der ud over at være uundværligt i ansættelsesprocessen, er skabt til at understøtte virksomhedens medarbejderudvikling – blandt andet gennem det helt unikke koncept: Intelligent MUS.

Kontakt os for at høre mere

Bevar det samme niveau af spænding hver dag

Både salg og rekruttering kræver et højt niveau af begejstring. Entusiasme smitter og får en pitch til at give genklang hos modtageren.

Begge job indebære dog også mange gentagende opgaver, så det kan være svært at være sprudlende og livlig hver eneste dag.

Du beskriver måske din virksomheds kultur for 100. gang, men det vil være første gang, at kandidaten hører om den. Så husk, at fremstå som kedelig, kedsommelig eller alt andet end begejstret får ikke din virksomhed til at fremstå som et sjovt sted at arbejde.

Opbyg langsigtede relationer

De bedste sælgere opbygger langvarige relationer. De holder kontakten med uengagerede kundeemner og tjekker ind hos dem, de har lukket. Når de skifter til en anden virksomhed, har de kundeemner, som de allerede har etableret tillid til, at de kan kontakte.

På samme måde ved de bedste rekrutteringsfolk, at en tidligere kandidat kan dukke op igen når som helst.

En person, der ikke fik et job i første omgang, kan være bedre egnet til en anden rolle senere hen.

Og en person, som du tidligere har ansat, kan være værd at kontakte igen, når du finder dig selv i en ny virksomhed.

Folk kan lide gode folk

Både salg og rekruttering handler om at skabe personlige forbindelser. At bruge penge eller acceptere et nyt job er ikke beslutninger, som man tager letfærdigt. Bestræb dig på at være empatisk og personlig og give kandidaten en god oplevelse, så han/hun forstår, at du har hans/hendes bedste interesse på hjerte.

Indholdsfortegnelse