Bæredygtighed og Cirkulær Økonomi
Bæredygtighed handler ikke kun om at plante træer eller at køre i elbiler.
Bæredygtighed handler ikke kun om at plante træer eller at køre i elbiler.
Bæredygtighed handler ikke kun om at plante træer eller at køre i elbiler.
Det handler i høj grad om at lade sin forretningsudviklingen omfatte nye områder. Herunder specielt at fokuserer på at genanvende og innovere.
Det handler både om at spare på anvendelsen af råstoffer og om at begrænse mængden af affald som skal opbevares, eller i værste fald brændes. Når affald brændes slipper det direkte ud i atmosfæren.
Der er ingen tvivl om, at ord som bæredygtighed, CO2 og cirkulær økonomi vinder frem i bestyrelserne i disse år. Der er fokus på at det er nu der skal handles. Den der kommer først til markedet med den rigtig løsning vi have et markant forspring til de næste. Hvis man husker at fortælle om det.
Ifølge Arlas opinionsundersøgelse fra 2018 forbinder 87% af danskerne bæredygtighed med øget genanvendelse.
En god måde at tænke i genanvendelse, er ved at tænke i cirkulære økonomi.
Cirkulær økonomi kan se ud på flere forskellige måder:
Det er vigtigt at påpege, at omstillinger til bæredygtighed kan være en rigtig god forretning for virksomheder.
Identifikation af spildte ressourcer i værdikæden kan lede til mere omsætning, hvis de kan udnyttes mere effektivt, samtidigt med, at det har en positiv indflydelse på virksomhedens bæredygtighed.
Uanset om det umiddelbart giver en direkte besparelse eller øget omsætning, må virksomhederne som udgangspunkt være forberedt på, at en bæredygtig omstilling koster penge.
MEN Omstillingen til cirkulær økonomi kan give adgang til et helt nyt marked, som man ikke tidligere havde adgang til. Det er tilfældet for de fleste former for bæredygtig omstilling.
Den cirkulære økonomis konkrete natur gør omstillingen langt mere gennemsigtig for forbrugerne og de vil i bedste fald føle, at de er en del af processen, og dét er noget, der er kunder i.
Ifølge en undersøgelse fra PwC i 2021 er 55% af forbrugere villige til at betale mere for et bæredygtigt produkt og forbrugerne har i den grad øje for om virksomhederne har taget stilling til FNs verdensmål.
Ikke nok med, at et cirkulært produkt vil have en unik markedsføringsmulighed, vil det altså også have et potentielt marked der er betydeligt større, end hvis det ikke var bæredygtigt.
Fremtiden er ret usikker omkring økonomien, men vi kan nok være ret sikre på der vil komme en eller anden form for afgift på miljøet, specielt på udledningen af CO2.
Så hvordan kommer I så i gang?
Kontakt BusinessBuddy nu! – Vi har udarbejdet en koncept for cirkulær økonomi og bæredygtighed for handelsvirksomheder.
Af Jesper Dam Knudgaard, MiljøBuddy